compassola.blogg.se

LIV

Publicerad 2018-12-09 12:43:00 i Allmänt,

 
  Hola från värme och mycket liv. Jag vägrade att ge upp något annat än de långa promenaderna, men har inte ens hunnit med dem nu. Jag var så lycklig när jag orkade sjunga med i Adventsmässan med kören. I Matteus församling sjöng Felicia samma dag i barnkören, så kanske har hon fått lite av mommos gener 🤔
 
 
  Så här ser det ut i tamburen nu och det är inte alla. Sofie och Teo är på ön och nu bor de två nätter på en segelbåt i Arg. De har bott lite här och ett par nätter i PdM, och snart blir det Arinaga, före de åker till LP och Teos kompis som bor där. I Arinaga tycker lokalbefolkningen att jag borde bo om jag inte alls vill se turister. Men det ligger rätt nära flygplatsen och oljudet därifrån. Så har jag ju kören här och nya vänner. 
 
 
  Vi firade Finland 101 år och Grundlagsdagen i Spanien med skål och sång på balkongen, innan vi gick ner till restaurang Panorama  för att äta. De hade dukat med blåvita dukar så passade bra.
 
 
  Jag åt lax med kanarisk potatis och mojosås, och det kom rejält med sallad också. Teos biff var mör och god, och Sofie var nöjd med sina jätteräkor. 
 
 
  Samma dag som jag måste åka till det andra sjukhuset började en skrivarkurs, men inte heller den gav jag upp. Läraren skickade mejl och jag gjorde uppgiften, och det var en annan deltagare som också kom med vid andra tillfället. Det trevliga är att det är fler män än kvinnor på kursen. I Finland har jag vant mig vid att de på de flesta kurser är mera kvinnor. Vi är ett glatt gäng och det är mycket inspirerande att få feedback. Jag har inte hunnit korrekturläsa mycket nu, men har fått två korrekturläsare som jag verkligen uppskattar. Det skulle kanske ha kommit flera men jag frågade inte, för tänkte att det blir stressigt med alla olika synpunkter osv.
 
 
  Lillajul firade vi också men det blåste lite den kvällen så ett ljus slocknade. Det blev Abbas kryddsill och kalkon mm. Jag hade lyckats komma över en mycket god bärjuice som jag värmde med glöggkryddor. Pepparkakor hade vi också men inte hembakta i år. Allt behöver inte vara lika alla år. 
 
 
   Lite Calima hade vi en dag och med den kom värmen från Afrika. Det har varit varmt och gott under parasollet. Jag har njutit så och de här medicinerna ger inte mycket biverkningar. Lite reaktioner har det varit då de kämpar med bakterierna men inget i stil med det jag hade i Finland. Jag har fått nya vänner och jag känner mig trygg nu, då jag vet att det åtminstone finns en annan Lymedoktor på ön. När jag läser andra människors berättelser, vet jag att den här sjukdomen kräver en kamp som tyvärr förs mot läkare. Nu har det börjat hända saker i EU-parlamentet och WHO, så senare generationer behöver kanske inte föra en lika hård kamp.
 
 
  Jag är så lycklig över min trivsamma balkong och den uppvärmda poolen. Utan vattenjoggning skulle min kropp inte må så bra som den gör. Varje dag har jag dragit mina rundor för det sliter inte på lederna liksom gång eller vanlig joggning. Men min soffhörna är skön om kvällen blir kylig. Där ligger jag och läser, ser på tv eller chattar med vänner. 
 
 
  Jag gillar den här lägenheten utom köket, men här får jag inte hyra hela året. Nu har jag blivit erbjuden en lägenhet på en lugn ort som hör till SA, så ska gå och kolla upp stället bara jag hinner. Här har varit lite problem med kökskranen och elen slutade fungera i myshörnorna både ute och inne, så väntar på montör i morgon. Sen blir det Santa Lucia uppe i bergen 13.12, men före det 12.12 firar vi Lucia med kören i kyrkan i PDI. På luciadagskvällen är det Luciafest på skolans gård. Det blir att vila mellan varven, fast jag är inte trött. 
 
 
  De här oljorna och vitaminerna har fixat mig i skick. Min hud börjar vara normal, och jag klarar av att vara i solen. Dessutom tar jag alla dagar en gurkmejaschott, har vitlök i maten och äter lite ingefära. Broccoli och persilja är bra för de rensar ut gifter ur kroppen. Mitt intresse för kost har förbättrats, och efter jul ska jag se hur jag kan minimera mitt sockerintag.
 
 
  Varje morgon tänker jag att jag får ännu ett oskrivet blad i mitt liv. Mera behöver jag inte bara jag kan stå och gå på mina ben. Jag behöver inte planera min framtid, den kommer ändå. Jo, en sak borde jag faktiskt göra: boka flyg hit till 2.9 för då flyttar jag och blir permanent boende. Jag längtar redan lite till den dagen 😊
Tänd ljus och mys. 
CWB

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela