compassola.blogg.se

Njutning

Publicerad 2019-04-01 17:12:00 i Allmänt,

 
  Hola. Det verkar som om jag följer temat, men det finns många olika sorters njutning. För ett tag sen upptäckte jag att jag njuter mycket mera av allt vardagligt nu. Redan det att jag på morgonen märker att min kropp är ok känns super. Att se solen stiga över havet är en stor njutning, och aldrig har havregrynsgröt med jordgubbar smakat så gott. Igår var det en sådan där turkosblå morgon som ni ser på bilden nere. Det var så himmelskt vackert att jag stannade länge kvar på balkongen efter frukosten. 
 
 
   Fick feedback av en av korrekturläsarna, vilket gjorde att jag fick lust att sätta mig vid datorn före lunch. Så trots att det var söndag, blev det en stund till efter lunch. Då hade det dykt upp några moln på himlen, så det passade fint att dra sig in. Men lunchdalladen smakar alldeles himmelskt också nuförtiden. Det spanska kaffet med mörk sockerfri choklad är också en stor njutning. Förut drack jag ofta samma cappuccino som jag dricker i Finland, men nu blir det spanskt kaffe där också. 
 
 
  Ca 16 - 17- tiden blir det en tur i poolen och det är också en stor njutning. Bästa tänkbara motion för mig nu när jag har sparat på lederna. Ibland joggar jag där så länge att jag blir helt dåsig i flera timmar. Men det är ju dusch och middag som väntar så no problema. Inte ens det att jag inte har kunnat ta några långa kvällspromenader har stört mig. Det har varit så skönt att slänga sig på soffan med en bok, eller sitta kvar på balkongen och dela tankar med nån kompis. Jag läser böcker långsamt med stor njutning, som när man suger på en god karamell. Ibland känner jag mig konstig när den tar slut, eftersom jag lever mig in i händelserna så intensivt. Tänk att kunna skriva så att läsarna skulle få så fina upplevelser? 
 
 
  Här har jag nära till allt så det har varit lätt att ta sig till olika platser. Idag var jag och storhandlade och det var en bra barometer. Jag blev inte alls trött vilket jag alltid blev förut, för storhandla har aldrig varit min grej. Benen kändes helt ok när jag kom hem ca 2,5 h senare, och jag var inte alls så trött i huvudet som jag brukar. Kan det vara min nya diet som har bidragit till det här? Socker och snabba kolhydrater gör oss trötta och detsamma gäller alkohol. Idag hittade jag igen alkoholfritt vin och cerveza. 
.
 
  Havet och allt som ju faktiskt händer där ger också stor njutning. Fast här inte finns nån hamn så ser man olika båtar röra sig. LP har en stor hamn och här rör sig nog en hel del stora fartyg också. Där finns också en stor gästhamn, för seglare som rör sig runt på haven, och vill ligga i hamn ett tag. En del lämnar sina båtar där över sommaren då de bor i Norden.
 
 
  Idag för ett år sedan flyttade jag ut till Granö. Det var en kall men solig dag och vi hade picknick på terrassen. Bjarne körde mig dit med bil och snöskoter, och Sofie och Teo kom med bil och till fots sista biten. Följande dag var det snöoväder hela dagen, och dagen efter den kunde ha blivit min sista. Inte längtar jag dit nu fast våren kommit tidigare i år. Det är så lugnt och skönt här nu när en del av "flyttfåglarna" har flyttat norrut. Men många bor ju här permanent, så inte är det folktomt ändå. 
 
 
  Det är ju verkligen tur att jag flyttar senare, eftersom jag hade problem med vristen. Nu ser den rätt normal ut, och det är inte nångra problem att gå, men ändå vill jag inte vandra långa sträckor, eftersom jag är försiktig med alla leder ännu. Kanske var jag lite för ivrig i vintras då jag mådde så bra efter ab-kuren jag fick här. Glädjen var så stor att jag förhastade mig, och tog för långa turer. 
 
 
  Kanske var det bra att jag halkade så att jag måste ta det lugnt en tid, eftersom hela kroppen känns bra nu. Vila är viktigt i kombination med lämplig motion. Dessutom blev jag medveten om att det finns annat än borrelios, men lärde mig också farorna vid poolen. Första kvällen var jag nog lite omtumlad, då jag förstod att jag inte kunnat ta mig loss från porten utan hjälp. Det brukar alltid finnas människor vid poolen när jag är där, men den dagen var det bara en granne som just var på väg hem. Visst fanns det några i poolbaren, men det skulle nog ha dröjt innan de hört mitt skrik.
 
 
  Det som jag också har njutit extra mycket av i vinter är blommor. Min gerbera har haft ca 20 blommor och en knopp har den ännu. Ringblomman har ännu knoppar men på torsdag ska jag köpa en påskblomna på marknaden. Hela det här området är fullt med blommor och buskar, och idag bjuder jag på lite av dem. En del är bekanta men alla är betydligt större än de är i Finland. Njut av allt tänkbart och otänkbart!
CWB
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela