compassola.blogg.se

Jul

Publicerad 2023-12-22 10:15:29 i Allmänt,


Hola från lite fuktigt väder. Imorse när jag gick ut syntes det några mörka moln i nordost. Jag gick via en butik på hemvägen och när jag kom ut därifrån hade det börjat duggregna. Det var endast + 18 grader så kändes kyligt om benen. Jag kände att mina knä inte gillade det, men hade till all tur kort väg att gå. Hemma klädde jag på mig ullstrumpbyxor och drack varma drycker. Lite hemlandskänslor fick jag i juletid, men nu har solen kommit fram och temperaturen är + 22. 


  Min julvecka har varit lugn: förutom det vanliga har jag pratat med människor och önskat dem en God Jul. Radio Vega har bjudit på intressanta program om julstress och ångest. Nog är det tråkigt att julen har blivit en helg som en del människor fasar för. Visst minns jag också jular då barnen var vuxna och julförberedelserna kändes som en plikt. Jag ville minska på maträtterna, men upptäckte att det var viktiga traditioner för de andra. Vi bygger själva upp vårt 'julfängelse'. Vi planerade nog alla år hur vi sku hjälpas åt dagarna innan jul, men tyvärr dök det upp glöggkvällar mm för de andra. December var den mest stressiga tiden på jobbet, vilket betydde intensiva och långa arbetsdagar. När jag blev företagare kunde jag själv bestämma över min tid. 


  Jag minns den gången jag bar hem julgranen i regn och motvind. Då bestämde jag att jag köper en plastgran, men följande år körde Sofie granen till mig, för hon tyckte att det måste vara en riktig gran. Efter den julen fick det bli en plastgran eftersom jag inte tål grandoften. Då tog jag fram den till lillajul och den fick sprida ljus och värme till februari. Som ni ser på bilden är utbudet av plastgranar stort, men jag har inte fått nån lust på dem. I kinabutikerna finns det massor med hyllor fulla med 'julkrääsä', som nästan ger mig migrän. Jag går snabbt förbi dem för de ger mig ingen julstämning. 


  Här är min hemlagade julgubbe som har fått ny luva iår. Lite julmat ska jag tillreda och jag har finskt rågbröd i frysen ännu. Hela december har det funnits svenskt julbord på olika ställen här i SA, men jag har ingen lust på dem. Jag äter inte köttbullar, prinskorvar eller skinka, och janssons frestelse ger ingen julstämning. Dessutom mår jag inte bra av att äta så mycket mat på en gång. Hemma delar jag upp så att jag äter sillsallad till lunch och laxsallad, lådor och kalkon till middag. 
Nu önskar jag att du ska få en riktigt Stämningsfull Jul!  
CWB 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela