compassola.blogg.se

Lucia

Publicerad 2023-12-17 05:52:43 i Allmänt,


Hola från friska svala vindar. Idag vaknade jag till palmernas kraftiga sus, så jag kröp tillbaka under täcket med Radio Vega som sällskap. Funderade om jag sku skippa morgonpromenaden, och just då började programmet Sur jul som avgjorde saken. Det var ett intressant program om julens minder trevliga sidor. Det är bra att de som inte är förtjusta i julen också blir hörda. Men mera om julen i nästa vecka. 

  
  I måndags fick jag julstämning då jag på kvällen vandrade till katolska kyrkan i PDI. Åtminstone där fanns det julbelysning på gatorna, men inbesparningen gäller kanske för små byar. 


  Det är en vacker och anspråkslös kyrkobyggnad med ett intressant tak. 



  Efter att kyrkokören hade sjungit några sånger tågade luciaföljet in: en kanarisk och svensk Lucia. 


  De uppträdde med några sånger och den svenska lucian sjöng solo med en underbart klar sångröst. Sen blev det tal på spanska och svenska. Efter det krönte borgmästaren i Santa Lucia och en annan man (hörde inte vad de sade) luciorna. Kördirigenten höll också tal på spanska. Det var en mycket lyckad och stämningsfull tillställning. 


  På luciadagens morgon åkte jag till Centro de Salud för att få veta resultatet av labtesterna. Den här gången kom bussen genast så jag hade tid att gå in i parken. Det var calima så solen skymdes av sanddis. 

  
  En fågel kom genast fram och hälsade och den blev riktigt närgången. 


  På Centro De Salud fick jag den bästa julgåvan:  provsvaren var bättre nu än för drygt två år sen. Det beror säkert på mindre motion och sämre kost under pandemin. Men det var trevligt att se hur mycket mat och motion påverkar hälsan. Nu är jag verkligen motiverad att fortsätta i samma stil. Dessutom fick jag veta att min frusenhet inte beror på underfunktion i köldkörteln. Det är bara att klä på sig mera då det är kyligt. 


  Frysa behövde jag inte göra när jag glad i hågen vandrade iväg genom SF i +27 grader. Jag gjorde mina juluppköp så nu behöver jag inte promenera dit mera innan jul. 


  På eftermiddagen tog jag ut datorn på terrassen och firade med Finlandas Lucia. Det var mycket vackert och stämningsfullt i Helsingfors Storkyrka.


  På kvällen sände kanariska tv från Lappland. De gick inte ännu in och träffade julgubben, men det kommer kanske senare. 




  Det var en trevlig luciavecka som slutade med tomteparaden igår. Julstämningen börjar infinna sig i sakta mak. De som ska fira jul i sina hemländer har börjat resa iväg, men många har valt att stanna. Nu ska jag ut på promenad.
Skön och stressfri jultid! 
CWB 



 






Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela