compassola.blogg.se

Omväxlande vecka

Publicerad 2023-12-10 06:15:23 i Allmänt,


Hola! Veckan började med en kylig måndagsmorgon då jag gav mig iväg till labben vid sjutiden. Till all tur hade jag klätt mig i dunjacka, för det blåste en riktigt sval motvind då jag vandrade från bussen till Centro de Salud. Många kanarier hade också klätt sig i toppajackor och vi stod och huttrade en stund i kön utanför. Kl 7:50 kom en sköterska och delade ut kölappar åt oss och snart satt vi inne och väntade. Det gick snabbt: först fick vi gå fram till en disk där några skötare tog emot urinprov och gav provrören och remissen. Sen var det bara att ställa sig i kö för provtagningen som gick snabbt och smidigt i ett stort rum med ca 7 - 8 små bord. Efter det gick jag till receptionen där jag fick jag en tid till läkaren för provsvaren: 13.12. Sen var det bara att gå ut och sätta sig på bänken och äta ett litet morgonmål. Bilden uppe visar min utsikt därifrån. Caféet bakom trädet var fullsatt med människor som liksom jag inte hade fått äta frukost hemma. 

 
  Sedan vandrade jag iväg genom SF i morgonsolen för att göra några uppköp. Först till järnhandeln och skaffade kopia på en nyckel för 2 €. Så blev det apoteket eftersom tex ögondropparna är 4 € billigare där än i SA, och 8 € billigare än i Finland. 


  Det var ingen trängsel i hundparken den tiden. Sen blev det några kinabutiker och Mercadona. Jag behövde bla en ny bikini: ett plagg som ofta behöver förnyas. 


  Juldekorationer i morgonsolen fanns det, men jag läste att kommunen kommer att spara el i år, så det blir inte mycket julbesysning. 


  En vilopaus bredvid julgubben behövde jag innan jag gick till Mercadona och köpte mat och nygräddad råglimpa. Kl var 12 när jag var hemma och då var den 'arbetsdagen' full. 


  På onsdag tog jag min tur i poolen lite tidigare så att jag sku hinna fira Finlands självständighetsdag. Jag kommer ihåg hur vi då jag var barn satt vid tv:n och kollade när våra sommargrannar Yrjö och Aune Kallinen hälsade på presidentparet. 


  Det var många inbjudna gäster i år då Niinistö sista gången var värd för festen. 

  
  Lite roligt var det ju också att kolla på klädseln. 


  Krigsveteranerna var igen hedersgäster och ärades med körsång. 


  Jag skrattade när jag fick datumet 13.12 till läkarbesöket. Medan jag har skrivit boken har jag upptäckt att siffran 13 återkommer många gånger. Få se vad jag ska få för besked på onsdag? 
  När jag korrekturläste den här veckan lade jag märke till att jag nu på hösten har läst på ett nytt sätt: som om jag är läsaren och inte huvudpersonen. Det nya perspektivet innebär att jag vill göra ändringar. Först tänkte jag att oj då, när ska boken bli färdig? Men så kom jag ihåg att den ju ska få ta den tid den behöver. Det är endast proffs som har deadline.


  Såna här moln hade vi ofta i förra veckan, men på fredag morgon när jag gick ner till stranden, kände jag att det blåste en varm ostlig vind. Värmen från Afrika ska stanna några dagar. I dag är det en skön molnslöja på himlen, så inte blir det för varmt. 
Njut! 
CWB 






Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela