compassola.blogg.se

Dimma

Publicerad 2024-04-14 10:47:43 i Allmänt,


Hola från "tjocka" som man säger i Sibbo skärin. Så här såg det ut när jag kom hem från min morgontur, men när dimman vällde in över ön var den ännu tätare. Den var så fuktig att det droppade från träden, och jag började tänka på ullstrumpbyxor. Inne har jag ännu +25° så den tanken försvann när jag kom hem. Nu har solen stigit högt upp på himlen och dimman skingras. 


Nu har öborna börjat protestera mot turism och långliggarna. Man kan säga att det också är dimma på bostadsmarknaden. Utländska investerare har fritt kunnat köpa upp bostäder som de hyrt ut, ofta på svarta marknaden. Många hotellkedjor har utländska ägare och inom hotell- och restaurangbranschen förekommer mycket grå ekonomi. Det här betyder att öborna inte får så stor nytta av de här affärsverksamheterna. När hyrorna och bostadsprisena skenar som de gjort, har öbarna svårt att hitta en bostad som de har råd med. Jag förstår mycket väl deras ilska. 


Stora spanska blåbär med sockerfri müsli på "joggin". 

Nu har bostadssituationen varit uppe i de lokala nyheterna alla dagar. Vv skylten, som betyder att ägaren har licens för uthyrning visas ofta, och en dag hade jag besök av en dam som frågade om jag äger eller hyr. Jag uppfattade inte varifrån hon kom, men polis var hon inte. Hon ville ha ägarens kontaktuppgifter. Den 20 april kommer det att bli protestdemonstration, och då är miljöaktivisterna med. Turisterna förstör öns fina natur. Antalet besökare år 2023 översteg rekordet innan pandemin.


Jag fick en idé att lägga vit choklad på en sockerfri bärpaj, bakad på havreflingor och havremjöl. Den var riktigt god. 

Nu vill öborna att utlänningarna inte längre fritt får köpa upp bostäder. Jag läste om en man som hade ett brev från myndigheterna med några tusen böter, när han flyttade ner efter ett par månader hemma i Irland. Kanske de misstänker att han hyr ut den svart eftersom han är registrerad i Irland, och att det här är ett sätt att komma åt den marknaden. Det är meningen att ägarna till lägenheter i turistkomplex ska hyra ut för en tid av året. 


 På torsdag och fredag hade vi värmebölja.
 
Nu har korrekturläsandet blivit riktigt roligt. Jag skrattar högt, men grannen berättade att hen också hade skrattat mycket. Den lär ska vara "mitt i prick", och jag är nöjd över att jag har lyckats fånga det väsentliga ur en humoristisk synvinkel. Samarbetet med manuskriptet har fått mig att förstå, att min granne är fullständigt befriad från avundsjuka och missundsamhet, vilket är mycket ovanligt. Vi hade en givande kväll igår med sallad och lite vin. Idag blir jag bjuden på indiska delikatesser. De har en så popsi hund, halvlabbis, som jag är förtjust i. Det är en hittehund som en pensionerad polis hade tagit hand om. I början var hunden skygg och rädd för män, men mej har han alltid gillat. 


Nu har "ålderdomshemmet" flyttat norrut, och kanarierna kommer till weekenden, men annars är här mycket lugnt. Jag fick vackra blommor av grannar som flyttade. De nordiska språken har bytts ut till mellan- sydeuropeiska språk, och det är glest med motionärer på strandpromenaden. 
Njut! 
CWB






Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela