compassola.blogg.se

Dåliga böcker

Publicerad 2024-02-04 09:21:12 i Allmänt,


Hola från halvmulet men varmt väder. Regnskuren innan jul fick det att grönska vid ingången till lägenheten. Samma växter finns det i mina blomrabatter på Granö. I år är här så torrt att det endast finns några små plantor. Vintern ser ut att bli extra varm, om vi inte får 'takatalvi' som år 2018. 


  På måndag morgon vandrade jag till SF. Jag tog en annan väg när jag kom till PDI. Plötsligt pratade de flesta finska. I det här lägenhetshotellet bodde vi under den första semestern på ön 1995. Jag blev förvånad över att de finska barerna ännu finns kvar, men det är i de här kvarteren som många finländare bor. Idag får ni se bilder från min promenad. 


  För ett tag sedan läste jag en mycket dålig översättning, men boken hade en bra story. Det fattades en massa små ord, mer än i mina texter, men det var lätt att förstå vad författaren menade. Jag hade stort överseende med felen och tyckte att boken var bra. Sedan jag själv börjat skriva har jag fått bättre tolerans, trots att jag lättare lägger märke till felen. Jag vet vad det innebär att skriva och känner stor respekt för författaren. 


  Det har hänt att en prisbelönad bok inte har tilltalat mig, men jag anser inte den är dålig. Den passade inte för mig just då, men några år senare upplevde jag den på ett helt annat sätt. Jag läser i allmänhet inte böcker som någon rekommenderar, eftersom vi bör välja helt spontant. Rätt böcker har kommit till mig då jag har behövt dem. Det var kanske dåligt att jag gav min bok i julklapp åt mina barn; hade kanske varit klokare att ha låtit ett par exemplar finnas i bokhyllan. 


  "Jag läser inte en dålig bok" fick jag nyligen höra. Själv skulle jag aldrig säga så eftersom det finns en massa böcker som inte är skrivna för mig. Personen hade börjat läsa min bok tre gånger utan att komma till slutet, och jag konstaterade att den säkert inte passade hen. Jag sa att hen borde sälja boken åt min fd. granne som skulle försöka komma över ett exemplar. Då läste hen snabbt boken och berättade att på sid. 138 fanns det en mening som var bra. Jag sku inte läsa så många sidor i en bok som inte tilltalade mig; inte ens då jag är nyfiken på författaren. Det blev i alla fall en intressant diskussion ang. böcker, som slutade med att hen ansåg att hen hade speciella förmågor, som gjorde att hen mycket snabbt kunde konstatera om en bok var bra. Tråkigt nog fungerade tydligen inte den förmågan när det gällde min bok. 


  Korrekturläsaren hörde inte av sig mer efter att jag hade sänt andra kapitlet. Hen tog uppgiften på högsta allvar: gjorde många ändringar i texten. Det blev ju mycket krävande och onödigt jobb, så jag förklarade hur jag bygger upp en berättelse. Korrelturläsandet handlar ju om att rätta skriv/språkfel, men jag hade visserligen skrivit att hen också får ha synpunkter ang. texten om hen vill. 


  Jag har märkt att jag har anammat den kanariska stilen för jag tar ingen stress över saken. En granne har erbjudit sig att läsa; vi ska se om vi kan få texten utskriven på papper. Det är så som man egentligen borde läsa manuskriptet innan man sänder det för tryckning. Kommer dag kommer råd och jag är ju bra på att ge ut dåligt skrivna böcker. 


   Det glädjer mig att jag har fått feedback om innehållet, och är överraskad över att så få har nämnt felen. Med tanke på hur många 'språkpoliser' det finns på sociala medier så är det ju konstigt. Behovet att släcka människors skrivlust är tydligen stor. Min går inte att släcka: jag fick nyligen höra att jag absolut borde kolla upp hur många som köpte min första bok, så att jag får veta om det lönar sig att skriva. Det hjälpte inte att jag flera gånger förklarade att jag inte skriver i kommersiellt syfte och att siffrorna inte kommer att få mig att sluta skriva. Kanske avundsjukan har drabbat någon? 


  Här är några bilder från Carnaval i LPA. Jag är glad över att lite av kanariernas glädje och sorglöshet har smittat på mig. 
  Enligt Helsingfors universitets undersökning ser det ut som om Antonio kommer att avgöra presidentvalet i Finland. Majoriteten av de röstberättigade anser att Haavisto är mer trovärdig och empatisk, men en tredjedel kan inte rösta på honom pga. Antonio. Kan man inte rösta på den mest lämpliga så borde man låta bli!  
  Aaltolas och Subbs krigsretorik om natofinland har redan fått rekordmånga reservister att skriva ut sig. En person i maktposition borde ha lite bättre koll på hur hen uttalar sig i dessa tider. Och Srubbs "Jutta rakas"! Hohoo! 
  Trots att jag inte har räknat tomaterna har jag kommit till att tomatodling inte är något för mig, men jag har haft roligt då jag följt med hur den växer. Gör det som ger dig glädje! 
CWB





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela