compassola.blogg.se

Fortsättning

Publicerad 2024-01-14 09:28:22 i Allmänt,


Hola från mulet varmt skönt väder. Eftersom år 2023 var positivt för mig personligen, och lärde mig så mycket, fortsätter jag med samma tema. Det året hade vi många värmerekord och jag antar att året var det varmaste. Jag lärde mig hur mycket värme jag tål och hur jag bör hantera svåra värmeböljor. Det var lärorikt och viktigt. 


  I Finland lärde elkrisen mig mycket om den galna elmarknaden. Sibbo har kommunalt elbolag tillsammans med en grannstad, men ändå har de höga elpriser. Jag böt till börsel och märkte hur mycket 'luft' det finns i de fortlöpande avtalen. Det tidsbundna avtalet, som de erbjöd mig när mitt gamla tog slut, var också helt överdrivet. Jag är glad att jag inte litade på kundbetjäningens skrämselpropaganda om ännu mycket högre priser. Dessutom har jag lärt mig att använda el då den är billig, sänka golvvärmen i badrummet och i stället tända på några klabbar i bastun när jag duschar. Elbolagen fick rekord stora vinster, så där var det ingen kris, som betalades med skattemedel i form av bidrag till kunderna. Jag hoppas att det ska bli ordning på den galna elmarknaden snart. 


  Tomatplantan blev en kärleksplanta, och jag kunde inte göra mig av med den på Knutdagen. En tomatomelett ska det bli snart. Nog måste jag ju smaka på min skörd. Någon mersmak blev det inte med odlandet. 


  Efter värmeböljan fick jag ny fart på korrekturläsandet och nu har jag förstått hur boken ska sluta. Det är spännande att skriva då man låter boken växa fram av egen kraft. Om någon vill vara korrekturläsare så går det bra. Det gäller endast att markera språk/skrivfel, för om man börjar ta ställning till innehållet blir det krävande.  


  Jag fick frågan om jag ska ge ut en ny upplaga av min första bok. Blev så överraskad för jag hade redan avslutat det kapitlet. Eventullet kunde jag rätta felen, göra några förändringar och sända manuskriptet till ett förlag. Vill de ge ut den så får de göra det, men tror knappast de gör det. 


  Det absolut bästa är att jag upptäckte de fina mornarna och ökade på regelbunden motion. Det är fantastiskt att börja dagen med soluppgången och havets sång. Jag har en gäst här som tycker att vågorna låter skrämmande. I dag lyssnade jag noga och för mig låter det som om havet berättar om sin styrka och kraft: kanske en liten varning. Kanske något som fler borde ta på allvar, eftersom det var många drunkningsolyckor i fjol. Havets sång har i alla fall en otroligt rogivande och vitaliserande inverkan på mig. 
Njut av livet! 
CWB 
 






Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela