compassola.blogg.se

Olikheter.

Publicerad 2024-01-21 07:06:09 i Allmänt,


Hola från friska svala vindar. På bilden ser ni skillnaden i vädret mellan södra och norra delarna av öarna. Ofta blåser det från nord, nordost och ost, men senaste veckan blåste det flera dagar från väst och nordväst. Det är ovanligt att det blåser därifrån under flera dagar efter varann. 

 
  Benjaminfikusens blad har blåst ner, och tomatplantan har blivit ordentligt omruskad. 


  Jag näms inte göra mig av med den så länge den växer och får nya tomater. 


  En liten skörd har den redan gett. De hade kraftig smak så jag borde kanske ha vattnat lite mera. 


  De nedersta grenarna har lagt sig ner mot marken och några brast i vinden. 

  Nu har jag haft en dialog med en kanarie som är mycket intresserad av öarnas historia. Jag har fått mycket information och olika länkar där jag kan läsa mera. Det som överraskade mig var hatet mot Spanien och spanjorerna. Visst har jag hört om det, men inte tidigare träffat på det så kraftigt. Kanarierna vill inte bli kallade spanjorer om de inte kommer därifrån, men jag har ändå upplevt att de har försonats med sin historia.


  Jag berättade om Finlands historia och att jag ansåg att det är viktigt att försonas med det som jag inte kan förändra. Orsaken till hatet kan också bero på personens bakgrund och liv: fattigdom, skilsmässor och sjukdom. Det som också överraskade mig var att hen ansåg att kanarierna inte längre tar hand som sina gamla föräldrar ens då de bor i samma hus. Jag vet många som gör det, men det här fallet handlar troligtvis om en dålig relation. Som i alla länder finns här olika sorters människor. 


  En person som jag träffade här på ön för sex år sedan bodde hos mig i veckan. Vi har träffats några gånger sedan hen lämnade ön 2018, så kontakten har skett per telefon. Jag blev överraskad över hur olika vi är. 


  Nu diskuterade vi sådant i hens liv, som endast berörts flyktigt tidigare, och de viktiga pusselbitarna föll på plats. Om vi känner till en persons bakgrund kan vi förstå hens beteende bättre. Vi har helt olika intressen, så det enda vi har gemensamt är att vi gillar GC, men vi vill tillbringa tiden här på olika sätt. Samtal med personer som tänker olika är mycket berikande. Jag erbjöd en guidad tur i SA men hen hade varit här som turist för 40 år sedan, så hen visste redan allt. Mycket har förändrats så hen hittade inte SA playan, men vid andra försöket lyckades det. En tur till SF tog vi men för hen gällde mest strandliv. Tyvärr blåste det från havet så att sanden yrde. Det känns bra att ha kunnat hjälpa hen att komma till solen nu när resorna har blivit dyra, och berikande att ha fått klarhet i frågor jag undrat över. 


  Nu är julgodiset på rea och den här innehåller 64% mandel och är inte så söt.


  Samtidigt som jag gräddade en kållåda ville jag prova på ett kaka med tre ingredienser. Jag hade sett receptet i höstas på en spansk sida, men var inte säker på om jag mindes mängderna och tiden för gräddning rätt. Den blev rätt god tillsammans med jordgubbar och vispgrädde. 


  Så här lugnt var det i fredags innan vinden tilltog. Ännu i morgon ska det blåsa friskt men sen mojnar den och temperaturen kommer att stiga till ca + 25 °. 
Ha det gott! 
CWB 











Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela