compassola.blogg.se

Positivt

Publicerad 2024-01-07 09:59:35 i Allmänt,


Hola från skönt väder. Nu har vi firat en av de viktigaste helgerna. Julen firas endast med en ledig dag: 25.12, medan 6 - 7.1 alltid är röda dagar. Den 5.1 kommer kungarna (tre vise männen) och då är det paradtåg genom städer och fester på torg. På natten har kungarna lämnat gåvor åt barnen som de får när de vaknar. Familjen samlas på eftermiddagen och äter en festmåltid. Jag kollade en stund på paraden i tv, så bilderna är därifrån. Det påminner lite om karnevalstågen som börjar i februari. Det här folket gillar fiesta. 


  Vid årsskiftet gör jag ofta en utvärdering av året. Det finns mycket positivt som tex att vi nu har solenergi på Flamboyan och sparar vatten nu när det är slut med spolandet. Poolområdet är mycket bättre städat nu när det städas med mopp. Bostäderna som ligger i markplan är torrare, så även min. 


  En mycket positiv sak är att det har startat en AA-grupp i Svenska Kyrkan. Till första mötet kom det 7 pers och till tredje 11. Det skulle också behövas en förebyggande grupp för dem som ligger i riskzonen. Det anses att 30% av Finlands befolkning är 'riskdrickare', men här tror jag att den gruppen är ännu större bland 'klimatflyktingarna'. Nästan vid varje tillfälle där människor träffas serveras det alkohol. Det är mycket lätt att det går överstyr för dem som har tendens att insjukna. Det som däremot är svårt, är att få dem att inse att de har en sjukdom. Jag har hört berättelser om hur 'de andra' är fulla redan på eftermiddagen, medan personen inte kan uppskatta sin egen alkoholkonsumtion. 




  Här ser ni kungarna. En har alltid ljust hår, den andra brunt och den tredje är mörkhyad. De representerar en stor del av befolkningen. 

 
  Karnevalstämning var det nog och massor med människor på gatorna. 


  I höst har jag haft glädjen att några månader ha extra trevliga grannar i grannhuset. Vi har haft många trevliga stunder och långa givande diskussioner. I morgon reser de hem, men de önskar att de får hyra lägenheten några månader i nästa vinter igen. 


  När de hörde att jag skrivit en bok ville de läsa den, och nu har jag igen fått feedback som lyfter mig i skrivandet. Jag har haft riktigt bra flow efter nyåret. Ett litet avsnitt flyttade mig ännu tillbaka till upplevelserna för 5 år sedan, och jag förstod att jag hade gjort rätt bedömning då. 


  Förra året blev jag verkligen medveten om hur socker och alkohol påverkar min kropp. Inte var det nån stor nyhet, men på julen upplevde jag en 'sockerreaktion' i kroppen efter att ha ätit två chokladpraliner. Det blev helt otänkbart att få ner en till. På nyårsdagens morgon förstod jag att den lilla skumpaflaskan, (7,5 %) jag druckit dagen innan, var för mycket för mig. Efter en skön morgonpromenad och en tur i poolen var jag återställd. Det var inte helt folktomt på strandpromenaden: några hurtbullar gjorde mig sällskap.


  I morse undrade Bjarne vilken temperatur jag har här. På Kamsholmen var det - 22. Här var det + 20 kl 9, så han tyckte vi har ung lika. 😆 De sku gå ut i solen och jag skrev att de kanske klarar sig utan solkräm. Fick svar senare att han var helt röd i ansiktet. Det är bra med kontraster, och nu är jag mycket tacksam över att jag bor här. 
Njut av vintersol! 
CWB 

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela