compassola.blogg.se

Samtal

Publicerad 2024-03-10 05:33:07 i Allmänt,


Hola från sol och nästan bleke. Efter några blåsiga veckor har det lugnat sig, men temperaturen är ännu runt + 22 på eftermiddagarna och + 17 på nätterna. För mig betyder det långbyxor och tröja, men så går jag ju ofta klädd i Finland också. Nu ser man stor skillnad på turister och öbor: inte undra på att de pratar spanska med mig. 😂


  Medan jag vandrar på strandpromenaden får jag ibland lyssna till intressanta samtal. En del diskuterar vädret och sanden som yr omkring, andra bryr sig inte det minsta om vädret utan är helt inställda på att njuta av semestern, men det finns en hel del som diskuterar andra människor. En morgon gick två finska män bakom mig och pratade högt. Av uttalet att döma kom de från östra delen av landet. De tyckte att de som inte steg upp och tog en morgonpromenad var lata. Vilken trängsel det sku bli om alla gjorde så, tänkte jag. Jag fick också veta var man kan köpa vodka för 5,90 € och Smirnoff hade de också köpt; inte för att jag har nån nytta av den infon. 


  En mulen morgon var det ett par som stred om vädret. Jag skyndade mig snabbt vidare eftersom jag hellre lyssnade till havets sång. Ett annat par gick långsamt mitt på den smala delen av strandpromenaden, så att det blev svårt att gå förbi. När jag äntligen fick möjlighet att passera hörde jag: "Tänk att du nu också är psykolog: grattis till dig." Jasså, två psykologer tänkte jag.


  För en tid sen hade jag ett intressant samtal med en person, som hade upptäckt helt nya sidor hos en vän, som kanske inte var en riktig vän. De hade för första gången åkt på semester tillsammans. Det sku bli skön avkoppling för båda, men hen hade upptäckt att den sk. vännen hela tiden hade försökt manipulera och utnyttja hen på olika sätt. Personen undrade angående personlighetsstörningar och jag kunde berätta att de är svåra att upptäcka. Charmiga personer som spelar snälla och alltid har en förklaring, men glömmer att tacka och säga förlåt, ska man vara på sin vakt med. Efter att jag hade ställt några frågor, som fick jakande svar, förstod hen att det nog var fråga om en narcissist. 
 

  På stickcafe hade vi också nånga intressanta ämnen upp på diskussion ang. människors beteende och alkoholbruk. Jag har också haft flera "diskussioner" med mitt manuskript, och resultatet blev lite ny text. Inte minns jag längre hur många gånger jag har tyckt mig veta hur och var den ska sluta, men nu tror jag att den ska komma till punkt: med siffran 13 förstås. 


  Nyheterna från Finland får mig att undra över diskussions- och förhandlingsklimatet där. Minister Purra viftar med sax och skärbräde. Under valdebatten berömde Stubb hennes politik.
  Hur kommer det att vara i fosterlandet när jag landar där i maj? Troligen snöar det ute men hur hett går det till på arbetsmarknaden och i Riksdagshuset? 
Diskutera med respekt! 
CWB  
 








Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela