compassola.blogg.se

"Takatalvi"

Publicerad 2024-03-24 08:24:43 i Allmänt,


Hola från svalaste temperaturen den här vintersäsongen. Här sitter jag i dunjacka, långbyxor och ullsockor i beredskap. Igår var tempen så här: morgon, dag och kväll: 




  Inte ens solen värmde ordentligt, och på eftermiddagen blev det åska och dunder. Regn fick vi också men inte nåt skyfall. Det regnade mera uppe på ön och vattnet forsade ut till kusten. Idag var morgonen så sval att jag gick ut först kl 8:30 då solen hade börjat värma lite. 


 Här har det runnit ner till Playa del San Agustin


och gjort en rejäl fåra i sanden. Calimadammet har kommit med vattnet: den rödbruna ljusare sanden. 


  Det blev inte ledig söndag för dem som ser till att playan är i skick. 


  Så här ser havet ut efter regn; det får ta emot en hel del sand och föroreningar. 


  Nu blir det aktuellt med fuktmätning snart. Idag skiner solen men det svala vädret ska ännu fortsätta nån dag. Jag ska passa på att vandra till SF och handla i morgon. 


  Jag minns att jag för några år sedan undrade om det går att komma in i det kanariska samhället. Då trodde jag att det går snabbare om man kan spanska, och detsamma kan jag konstatera idag. En kväll kom en bekant och berättade om partnerns plötsliga dödsfall. Jag har känt paret ca tre år men språksvårigheterna gjorde att vi inte kunde kommunicera så mycket. Mina reaktioner berättade vilken kontakt vi trots det hade fått.  Personen som dött var en otroligt glad, empatisk och omtänksam kanarie. Det kändes sorgligt att någon som var nästan 20 år yngre plötsligt försvunnit. Den kvällen kände jag att jag har tagit ett litet steg in i samhället. 


  En annan händelse fick mig på samma tankar. När jag kom ut från dermatologen och vandrade genom Vecindario, undrade jag vilket språk vi hade pratat. Troligen spank-engelska men jag hade inte alls tänkt på språket. Det känns tryggt att språket inte längre upplevs som ett hinder. 


  Större hinder var språket i Finland, för kunde inte läkaren ordentligt finska eller svenska så ville hen inte alls kommunicera. Dessutom fanns det inte ens nån tid för kommunikation. 
Ha det gott! 
CWB 

  

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela