compassola.blogg.se

Vanligt liv

Publicerad 2019-03-13 12:39:00 i Allmänt,

 
  Hola från helt normalt liv. I morse steg jag tidigt upp för hade tid till labben i LP. Bussen som går tidigt kör genom alla orter, så måste beräkna mycket tid. Det var bara en trafikstockning på motorvägen, och jag var framme i förtid. På den sidan av ön var det mulet och det blåste en rätt kylig vind.
 
 
  Där var mycket vänlig betjäning och jag var färdig 15 min. före min reserverade tid. Vid första disken var det ingen kö och jag fick en nummerlapp och veta vilket provtagningsrum jag hade. Det var några före mig och provtagningen gick snabbt och smidigt. Jag kom ihåg hur det varit i Hesa i september, när dom bad mig reservera tid för att jag inte skulle behöva vänta. Då jag efter lång väntan påpekade det för labskötaren, blev hon arg och sade "Det här va nu en sån här dag."
 
 
  I går meddelade Elisabeth att de ringt frå sjukhuset och sagt att jag har tid till kardiolog 10.4. Det var en glad överraskning, så jag gick idag och frågade om jag behöver en skriftlig remiss. Jag förstod att jag inte är en helt vanlig patient eftersom jag får vård med blå EU-kortet. Mitt ärende hade jag skrivit på spanska, men det visade sig att hon kunde engelska riktigt bra. Och vilken vänlig betjäning! Här ska man se människorna i ögonen, om man vill få kontakt och bra bemötande. Jag tänkte på hur människor i motsvarande situation kunde bli behandlade i Finland.
 
 
  Min tacksamhet är stor och jag förstår nu varför systemet här är effektivt. Det är inte så noga med bokade tider, utan de sköter i den ordning patienterna kommer. Att röra sig med vanliga öbor ger också en bra inblick i samhället, och likheterna är många. Morgonbussen var bara mycket gladare; svängig musik från radion, passagerarna pratade och skrattade. De yngsta satt tysta med sina mobiler.
 
 
  På sjukhuset fanns det mera äldre människor och en del hade någon följare med sig. Ingen verkade missnöjd och allt gick så fort att jag inte hann uppfatta så mycket. Jag tog ett litet mellanmål och funderade om jag skulle gå till Carrefour som ligger nära. Men när jag kom till hållplatsen kom buss 30 som kör med motorvägen, så hoppade på den. Det var skönt att komma hem och ta lite kaffe på balkongen. Här skiner solen och det är nästan ingen vind ännu. 
 
 
  Bilderna är alla från den närmaste katolska kyrkan, som ligger uppe i CC SA. Den är väldigt anspråkslöst dekorerad för att vara en katolsk kyrka, men vacker med sina fönstermålningar. I ett hörn har den ett litet utrymme för mindre förrättningar, och där finns en dopfunt fast i väggen. 
 
 
  Jag tycker om att gå in i kyrkor för de berättar om ortens historia. Dessutom är det ju ett lungt och meditativt ställe. Högmässorna är inte alltid så lugna för här går det mera livat till. Det finns en spansk skola på berget ovanför mig, så det bor en hel det öbor i SA. 
  I går var jag hos tandläkaren i El Tablero. För en tid sedan tänkte jag att få se när någon av mina tänder med amalgamplomb ska spricka. På måndag hände det och jag kontaktade en clinica som människor skrivit mycket positivt om. Fick tid till följande morgon och blev vänligt mottagen av en svensk, och tandläkaren var dansk, men priset var kanariskt. Dit kommer jag att gå i fortsättningen, och jag har direktbuss här från SA.
  Jag passade på att gå till CC där, och det blev lite gåvor till barnbarnen. Märkte också att apoteksvaror var billigare. Det blir billigare ju längre bort från turistområdet man kommer. Där finns också en bra optikerbutik så i höst skaffar jag nya glasögon. 
Njut av vanligt liv!
CWB

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela