compassola.blogg.se

Julgubbens land

Publicerad 2018-12-30 11:09:00 i Allmänt,

 
  Hola. Det blev en kort tripp till Helsingfors, men helt tillräckligt för mig. Om det inte var - 10 och vind så regnade det. Första dagen gjorde det ont i mina lungor då jag vandrat upp för backen på Brändö. Där blåser det alltid och det var säkert - 25 i motvinden. Den kvällen hann jag också besöka min goda väninna Lisbeth med man, och de var så snälla att de körde hem mig. 
  Julafton var också kall men jag blev körd från dörr till dörr. Vi tände ljus på gravarna i Östersundom och deltog i julkyrkan. Efter det blev det Lucia + tomte hos Lindas familj, där vi firade julafton. Julgubben råkade komma samtidigt så firandet fick god fart.
 
 
  I år var vi många runt bordet och där fanns en långvägagäst. Nåja, egentligen kom jag allra längst ifrån, men är ju ändå finländare. Det var Fernandos mamma som var i Finland, och hans bror som jobbat på dagen var också där. Vi var från många olika släkter: min bror, min ex och förstås Sofie som hann fira på två ställen i år. En av de som brukar vara med blev intagen på sjukhem just före jul, och kommer inte att fira nån jul med oss mera. Men så är det: släkten förjer släkters gång, eller hur sjunger man. Min farbror Affe hade gått bort före jul, så det kändes lite vemodigt att tänka att han inte finns på Kamsholmen längre. 
 
 
  När jag vaknade på juldagen regnade det och jag kände hur det rev och värkte i hela kroppen. Jag fick klä på mig mycket ullkläder för att få upp värmen, och först på kvällen tog jag mig ut på promenad. Det var halt överallt så det gällde att inte falla och slå sig. Följande dag var bättre och då åkte jag till barnbarnen. Sista dagen skötte jag olika ärenden och packade ner rågbröd och Xylitol tuggummi. Följande morgon hade både jag och Julia Roberts boardats, och trots att jag reser med billigaste alternativet hade jag fått en bra plats. 
 
 
  Resan hem gick bra med trevligt resesällskap och snart satt jag under mitt parasoll igen. Men trots kylan har jag fina minnen, och jag hoppas att Sofie ska vattna den fina julrosen. Jag har sett på julstjärnor så länge här så behövde se något nytt.
 
 
  Det var skönt att få dra mina varv i poolen och känna hur kroppen får liv här i värmen. I dag är det lite moln på himlen och det känns helt skönt, eftersom det starka ljuset var så häftigt efter mörkret i Finland. När jag besökte Forums köpcentrum efter jul, lade jag märke till tystnaden i det landet. Visst var där människor men de flesta var helt tysta, och de som pratade gjorde det med låg röst. Nog var det vilsamt för öronen, för här tycker jag att oljudet ibland blir påfrestande, isynnerhet om det också är musik. 
 
 
  Det här året har varit ett av mina absolut mest innehållsrika och häftigaste. Så mycket har hänt att jag inte ännu hunnit smälta allt. Nu hoppas jag att nästa år ska bli lite lugnare och att jag inte ska behöva ta ibruk plan B, men den finns där klar vid behov. Så många nya människor och intressanta möten har det igen varit. Jag känner djup tacksamhet över alla dem som gett sin tid och delat tankar och erfarenheter. Nu önskar jag er alla ett riktigt GOTT NYTT ÅT 2019!
CWB
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela