compassola.blogg.se

Sex

Publicerad 2019-03-26 12:17:00 i Allmänt,

 
  Hola från sol och frisk luft. Igår kom regnet lugnt och stilla så det vattnade ordentligt. Så mycket har det inte regnat sedan jag flyttade till SA. Vaknade idag till underbart solsken, och nu har jag städat balkongen och sitter under parasollet.
 
 
  Rubriken är kanske lite provocerande, men efter snedsteg passar den väl bra. Utan sex skulle ingen finnas till så det är väl det mest naturliga. Ni som nu tror att jag kommer med häftiga avslöjanden om mitt sexliv, kan ta det lugnt eller sluta läsa. Det håller jag för mig själv och där drar jag gränesen för nyfikna frågor. Det har nämligen hänt att jag fått frågor ang hur jag sköter mitt sexliv, och antaganden om hur det går till. Det hände för något år sedan i Finland, för tyvärr finns det människor som tror att frånskilda kvinnor kan behandlas respektlöst. Själv ställer jag inte såna frågor om inte personen själv tydligt visar att hen vill prata om det. Här på ön pratar människor mycket öppet, och i början reagerade jag ibland med att säga "privado", med den påföljd att personen ifråga började fråga: "Frågade jag opassligt nu?". Det har mest handlat om att männen här inte förstår att jag kan ha manliga vänner, men de gör de nog inte heller alltid i Finland.
 
 
  Jag har haft många intressanta diskussioner, även med människor från andra länder. Tyvärr har jag lagt märke till att ju längre norrifrån personen kommer, desto mer kryptat och vulgärt blir pratet. Visst finns här också både blyghet och skam, men inte på samma sätt. Det är ju också så att jag har fått jobba hårt med de fördomar öborna har ang turister och nordiska kvinnor. Det första svaret jag får när jag frågar "Vad anser du om finländare" är "Dom dricker mycket alkohol". Här dricker nog många andra turister mycket alkohol, så jag antar att det beror på att endel finländare uppträder aggressivt i fyllan och villan.
 
 
  Problemen i sexlivet är väldigt likadana här som i andra länder. Frånskilda har svårt att hitta en ny partner, ensamhet i äktenskapet då lusten saknas hos den ena och gamla sår som öppnas vid nya kontakter. Ibland har jag känt mig lite som livs-coach, för jag jobbade en hel del med kärleksfrågor med mina privata kunder. Det är stora och viktiga frågor som påverkar både fysiska och prykiska hälsan. Blev glatt överraskad här, då en gift man berättade att han skulle gå till psykologen och diskutera sin situation. Han hade varit öppen och ärlig mot sin fru, och inte genast tagit sig ut på nya jaktmarker. Att börja leva dubbelliv kräver både tid och planering, vilket inte alla arbetande föräldrar har. Och inte är det ju det bästa alternativet för äktenskapet heller. Men jag förstår också problemet att inte känna sig komplett, då en viktig del av livets njutning fattas. Ur hans synvinkel är min livssituation mycket bättre än hans, så mycket handlar om vart livet fört oss. 
 
 
  Den här gången blev det bilder från fyrverkeriet som avslutade Carneval som höll på i tio dagar i PDI. Alla kvällar var det olika program, och på söndagen var det stor fest på playan. På lördagen var det stor parad, men pga vristen har jag fått avstå från firandet i år. Jag märkte också att ljudnivån är för hög för mina tinnitus öron. Det är bättre att bara se på avstånd, men tyvärr har jag inte TV Canaria nu, för då kunde jag ha sett allt i tv.
  Vristen är mycket bättre, men jag märkte att då jag på lördagen var på promenad med en kompis, och efter det satt några timmar i en bar, så blev det lite förmycket ansträngning. Nu sitter jag med foten upp, vattenjoggar i poolen och har varit lite flitigare vid datorn.
Njut av allt som livet bjuder!
CWB

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela