compassola.blogg.se

Visuell

Publicerad 2024-04-07 11:49:42 i Allmänt,


Hola från soligt väder. Luften är extra ren efter regnen som sköljde bort dammet. Trots att det inte mera har regnat här vid kusten förblev luftfuktigheten hög. Jag känner det i kroppen och tvätten torkar långsammare. 


Såna här moln, som är lika gråa som mitt hår, har ofta tonat upp sig mot norr. I torsdags var jag hos min trevliga frissa. Jag klippte själv håret för ett tag sen, och fick då en idé på hurdan frisyr jag vill att hon klipper nästa gång. Det blev en tydlig bild i mitt huvud, och jag trodde att med en kort beskrivning kunde hon nog fixa till den frisyren. Men så enkelt var det inte; hon behövde en frisyr: bild. Jag förstod att jag behöver få bilden flyttad till hennes huvud. Googlade snabbt på "korta frisyrer" och det dök upp en frisyr som såg rätt ut på baksidan. Resten kunde vi kommunicera under arbetets gång. Jag är mycket nöjd över resultatet, och nu kom min gråa hårfärg fram. Håret blir tydligen begie då det bleknar. 

 
Här är min städare som dyker upp efter varje måltid. 
Det här med visuell och verbal är intressant. Min frissa är också tydligen bådadera och har ett rak uttrycksstil. Hon är till hälften kanarie och gillar finländare, som hon har umgåtts med då hon som barn och ung bodde Sverige. Jag har upplevt att kanarierna uttrycker sig lika som finländarna, men de använder fler ord och känslor. Det finns ingen finsk sisu som påverkar. 


Våren har kommit och här bygger getingarna bo på det här sättet. Jag tog bilden från mitt sovrumsfönster innan jag gick till butiken. På vägen ner undrade jag om jag borde spraya lite myrspray. 


En serviceman såg att jag tog bilder, och när jag kom tillbaks undrade jag hur det var så vått vid fönstret. Getinboet var borta: han hade spolat bort det med vattenstrålen. Här används tydligen vattenslangen för olika göromål. Fönsterkarmen var våt och det hade stänkt in vatten geom det öppna fönstret. 


Den här veckan besökte jag också min tandläkare. Eftersom det gällde den misslyckade rotfyllningen skrev jag en utförlig rapport. De var alla imponerade över den. Jag vet inte om rotfyllda tänder blir svaga, men den här höll inte länge. Tandläkaren hade inte ens genast tagit bort hela amalgamplomben, utan det gjorde han vid ett senare besök, efter att jag hade upptäckt att tanden ännu levde. Trots att jag då sade att det känns som om den är för hög kontrollerade han inte det heller ordentligt. Hade chefen sagt att han ska använda så lite material som möjligt och göra så lite som möjligt, eller är han en dåligt tandläkare? 
Min nuvarande tandläkare är mycket noggrann och hon frågade om jag vill att hon ser på röntgenbilderna? Jag svarade att hon kan göra det om hon vill, men på hemvägen tänkte jag att det sku ha vara intressant att få veta, om hon kan se någon inflammation under tanden. 



Bron till köpcentret börjar bli i dåligt skick. 
Den här veckan tog jag lite slutspurt med manuskriptet, för jag ville få det genomläst till fredag. Det kapitlet jag skrev på nytt i våras krävde ännu många ändringar, och så funderade jag över de ord som grannen hade markerat. När jag kollade upp dem stod det ofta: "Ett ord/uttryck som är vanligt i Finland. Men så använder jag också ord som är direkt översatta från finskan och de är inte användbara. Så det gäller att bestämma hur mycket finsk eller svensk jag bör vara. Eftersom jag gjorde många ändringar behövs det en ny genomläsning, men sex gånger ska ju texten läsas högt för att få den terapeutiska effekten. En del kapitel är redan godkända och jag var förvånad över hur få skrivfel det fanns, men kanske varken grannen eller jag har märkt dem. Vid ändringar brukar det lätt bli något "att" eller "det" förmycket. 


Det är väl bäst att avsluta med lite blommor trots veckans dystra nyheter från Finland. Jag blev överraskad över mina reaktioner, för jag hör väl till de få som inte blev så överraskad. Åldern överraskar förstås, men alla undersökningar har ju länge visat att alla inte är lyckliga i världens lyckligaste land, fast egentligen är det nöjdheten de mäter. Fyra familjer slogs sönder, men det finns säkert många som behöver traumaterapi. Det enda lilla positiva jag kan tänka mig att händelsen för med sig är, att någon mobbare blir avskräckt och tänker till innan hen sätter igång. 
Jag har länge funderat över hur en del textrader blir så korta då jag publicerar bloggen. Hör gärna av dig om du vet hur jag borde göra. 
Njut av vårens ljus! 
CWB 













Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela