compassola.blogg.se

Harmoni

Publicerad 2024-02-11 06:26:55 i Allmänt,


Hola från svaga sköna vindar. 'Sanningen' om att det alltid blåser i San Agustin stämmer inte. Däremot blåser det ofta på öar och vissa platser är mera utsatta: öppna stränder, uddar och vissa dalgångar osv. Den här vintern har det blåst väldigt lite, och januari var den varmaste sedan de började mäta 1961. 


  När jag kom hem vid 12-tiden på torsdagen stänkte vattnet mot porten. Trädgårdsmästaren skyndade i väg för att stänga kranen: har blev tagen på bar gärning. Undrar om han passade på att vattna när jag var borta för så här våta har plattorna inte varit på länge. Han brukar hålla sig till gräset efter att blomkrukorna flyttades bort. 

 
  I går kunde vi igen se UMK i spansk tv. Reportern hade roligt åt sången Paskana som efter de utländska rösterna ledde, men till alla tur vann den inte. Jag tyckte att alla var lika dåliga, men jag har väl 'vuxit' förbi eurovisionen. 

 
  Lite skoj var det i alla fall att se Yle:s program här. Få se hur det blir med Israels deltagande? 
  Efter att jag hade skrivit förra bloggen hörde jag i nyheterna att försvarsministern uttalat sig och följden blev att många reservister gick ur registret. Han skulle utreda om det går att ändra lagen så att det blir förbjudet. Sen ljög han att det var tidningen som missförstått, men redaktören hade bandat intervjun. Så det är inte enbart Stubbs och Aaltolas krigsretorik som få männen att reagera. 


  Få se om finska folket ska välja Antonio eller Suzanne i dag? I alla fall får landet en president som är av samma åsikt som Pekka, utom då det gäller atomvapen och när han svarar i telefon. Blir det Subb så kommer telefonen väl ofta att tuta upptaget då han ringt upp och frågat råd av Pekka. 😂


  Yle:s valdebatter var dåliga och blev inte ens bättre på slutet. Samma frågor och trams. Stubb undvek att ha någon åsikt och var snabb med att skryta att han var ännu bättre när Haavisto hade fått muntur. Jag blev helt uttråkad och det var inte ens komiskt. Redaktörernas förutfattade meningar sken igenom hela tiden och påverkade deras frågor. 


  I Finland råder det i alla fall ingen harmoni nu. De politiska strejkerna avlöser varandra: allt från tjänstemän till arbetare på verkstadsgolvet protesterar mot landets regering som helt tycks sakna förmåga att förhandla, eller ens veta vad förhandling betyder. Landet tycks gå mot ett auktoritärt styre. Om Stubb blir president är makten centrerad till ett parti vilket är illa + riksdagens talman som är dömd för hets mot folkgrupp och inte agerar neutralt. Men de rika har blivit rejält rikare och då tycker 'orpolapsi' att alla borde vara nöjda. 🙄


  Jag piggar upp texten med bilder från karnevalen. 
  Här råder det i alla fall harmoni och det är lätt att koppla bort hemlandets bekymmer. Visst ska jag kolla resultatet i kväll och det finns en flaska bubblor i kylen ifall allt ......


  Nu har jag skrivit Till läsaren på nytt och den ska man faktiskt skriva till sist. Det var mycket lättare och den blev hälften så lång. När det gäller mig bör all text födas spontant. Nu ska jag ännu läsa hela manuskriptet på nytt, så få se hur många ändringar jag ännu vill göra. 


  Jag har redan börjat på nästa projekt, men så är det med mig: det behövs ett nytt för att få det pågående färdigt. Åtminstone har jag funnit harmoni i mitt liv och med skrivandet.
Harmoniska stunder! 
CWB 




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela